maandag 8 juni 2015

Vive la France

Dit jaar viel ons oog op een leuk aanbod voor vakantie in Frankrijk. Domaine Les Forges, en vakantiepark met prachtige ruime villa's, gelegen boven de Dordogne en onder Bretagne.
De afstand bedraagt circa 1100 km, dus leek het ons raadzaam om een overnachting in te plannen. We vonden een geschikt hotel in Le Mans, dan hadden we de 1e 800 km alvast gehad.

De reis verliep voorspoedig, af en toe wat file, maar dat mocht de pret niet drukken. Alleen bij Parijs was het wel even goed opletten geblazen, om de klipklap moesten we een afslag hebben. Maar zolang we de richting Bordeaux volgden, kwam alles goed. Lucas had wel zo ongeveer aan iedere haar een zweetdruppel hangen, maar we zijn zonder kleerscheuren in ruim 3 kwartier voorbij Parijs gekomen.

Zodra we de snelweg af reden, zag ik een bordje met de naam van het hotel, en zo reden we linea recta naar de plaats waar we wezen moesten.
Nadat we geïnstalleerd waren, wilden we op de fiets naar het centrum om een restaurantje te vinden. Via een mooi fietspad achter het hotel langs kwamen we vrij eenvoudig in het centrum, rechttoe, rechtaan. La Bohème voorzag ons van een heerlijke maaltijd en daarna weer terug naar het hotel, dachten we.

Hmmm... Op de heenweg was het toch alsmaar rechtdoor? Waarom raakten we dan verdwaald op de terugweg? Een dronken kerel op een bankje schoot ons te hulp toen hij ons op onze plattegrond zag zoeken, maar we verstonden er geen snars van wat hij zei. Een eindje verderop sprak Lucas een stel aan dat daar liep te wandelen, of zij ons konden aanwijzen waar we op de kaart ons bevonden.
Wie beweert dat Fransen stug of onvriendelijk zijn, heeft wellicht de verkeerde mensen ontmoet. Deze mensen waren zeer behulpzaam en liepen zelfs een eind met ons mee om ons de weg te wijzen.
En zo kwam het eerste avontuur weer tot een goed einde.

De rozen staan overal volop in bloei, prachtig!

Dag 2 reden we de laatste 235 km naar onze bestemming. Het park had geen duidelijk adres, althans de straat stond niet in het navigatiesysteem in de auto. Daarom hebben we het maar eens geprobeerd met de coördinaten zoals in de routebeschrijving stond. Één keer moet de eerste zijn om dat uit te proberen. Waar we terecht kwamen, was zeer verrassend, we hebben er tenminste enorm om gelachen. Lekker luchtig en doorzichtig!

Maar tenslotte vonden we het park, waar we natuurlijk veel te vroeg waren. De slagboom was dicht, maar met de fiets konden we er wel langs en konden we het al mooi verkennen. Bij het zwembad hebben we een broodje gegeten, verbazingwekkend hoe je met een lepel brood kunt smeren en snijden, het mes kon ik niet zo snel vinden tussen de bagage. We hebben met de fiets de omgeving al wat verkend. Het wemelt van de kleine landweggetjes, erg leuk, maar zonder kaart kom je toch niet heel ver.

Parthenay

We zijn erg verrast door het prachtige huis, heerlijk ruim, een grote tuin rondom, alles erop en eraan, vaatwasser, wasmachine, oven, magnetron, twee badkamers, ligbad, douche, echt super compleet! Het enige dat er niet is, is internet, dat hebben we alleen bij de receptie en bij het zwembad. Maar daar kunnen we prima mee leven!

Dag 3 was nog steeds een bewolkte dag met af en toe regen, net als de andere dagen. We besloten naar La Rochelle te rijden, een plaats aan de kust, ruim 100 km, maar daar doe je hier wel 2 uur over.
Langs Noirt, wat Lucas voor het gemak maar Norit noemt!
Wát een leuke stad, heel gezellig, er was een optocht van praalwagens en fanfares, en een reusachtige kermis. Dus veel vertier en drukte.

Er werd rijkelijk met confectie gestrooid

Ik kende het niet, maar het smaakt heerlijk: chichi

Dag 4 nogmaals richting La Rochelle, óp naar Ile de Ré. Een prachtig eiland, bereikbaar via een tolbrug voor €8 of gratis op de fiets. Die keus was snel gemaakt! 3 km over de brug en daarna genieten van allerlei leuke plaatsjes. Het eiland is eigenlijk bedoeld om op de fiets te verkennen, er is 100 km aan fietspad. De zon brak geleidelijk aan door, en het werd hoe langer hoe beter weer, heerlijk.

De bootjes die 's ochtends droog lagen, lagen 's avonds in het water.

Phare des Baleines, het verste punt van het eiland.