zondag 13 januari 2013

Van alles en nog wat


Maar ook al is je moeder overleden, de wereld draait door. En zo brak de kersttijd aan. Mijn moeder mag Boven kerstfeest vieren, wij nog hier beneden. Tuurlijk mis ik haar, maar zij heeft het zoveel beter dan toen ze nog hier bij ons was.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dinertje op zondagavond 23 december, verzorgd dóór de jeugd vòòr de veertigplussers. Zo goed voor mekaar en zo gezellig! Met een vorstelijke maaltijd, gezelligheid, goede gesprekken, zang en muziek.









------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Op eerste kerstdag het kerstfeest met mijn vrienden in de Wijk met een zeer gevarieerd programma.
En op tweede kerstdag was ik alleen met Lucas. Het weer leek nog redelijk 's ochtends, en we hebben dan ook een heerlijke kerstwandeling gemaakt door de bossen rondom Zuidwolde. Tjonge, wat was het drassig. Officieel zou de route ook begaanbaar zijn voor rolstoelen en kinderwagens, maar ik mag hopen dat zich daar niemand aan heeft gewaagd. Het was verder een mooie route, met halverwege de mogelijkheid om een kopje gluhwein of chocolademelk te drinken met een kerstkransje. De kinderen konden boven het vuur een stokbroodje bakken. Ook werd er op de midwinterhoorn geblazen, waarvan het geluid met de wind mee heel ver reikte. Het laatste stukje van de tien km hebben we toch maar even afgesneden, het was zwaar lopen door de blubber. Maar toch zeer de moeite waard, lekker buiten en wat beweging!









's Avonds hebben we samen ons kerstdiner klaargemaakt. Heel gezellig. Tja, we konden deze keer niet op de verjaardag van Danisha zijn helaas. Daar zullen we aan moeten wennen. Die van Josephine hadden we ook al gemist, op 18 december.

 Het voorgerecht bestond uit zalmcarpaccio met kruidenstokbrood
Met een lekker wijntje uit Nieuw Zeeland nog wel!


Een het hoofdgerecht bestond uit gevulde kip, aardappelbolletjes en peertjes


 Het nagerecht konden we helaas niet meer op, maar dat was eigenlijk: crème brûlée...
Dat overheerlijke toetje hebben we voor een later moment bewaard.

En na de kerst nog Oud en Nieuw samen gevierd, met oliebollen en knieperties, en met bezoek overdag.
De oliebollen waren dit keer wel extra lekker! Lucas had gelezen dat je het water in de oliebollenmix kon vervangen door bier. Maar hij had niet gelezen dat er stond: een DEEL van het water vervangen door bier. Dus er gingen twee flesjes bier door het oliebollenbeslag. Maar ik zal je vertellen dat het heerlijke oliebollen waren!

Het knieperties bakken is mijn afdeling. Oudejaarsavond drie uur gebakken, op het laatst viel ik notabene al bakkend in slaap, met het ijzer onder mijn neus. Nog een wonder dat er niks is aangebrand.
Wat zijn die dingen trouwens snel op, echt door-eet-koekjes.
Je zou bijna denken dat deze dagen het eten het belangrijkste is, zoveel foto's staan er van eten etc.
Maar de boodschap van Kerst, die ik diverse mensen heb toegewenst op een kerstkaartje is evengoed voor mezelf:


Geen opmerkingen: